بازاریابی موبایلی به انواعی از فعالیت های بازاریابی گفته می شود که به منظور دستیابی به مشتریان کاربر تلفن همراه صورت می گیرد. بستر این فعالیت ها به روی تلفن های همراه هوشمند یا غیر هوشمند است. موج جدید فن آوری های هوشمند ایران را در نوردیده و بسیار سریع فراگیر شده است. استفاده از موبایل هوشمند کاربر را تبدیل به پایگاه پذیرش تبلیغات و هدف سیار بازاریابی می نماید که در این نقطه است که بازاریابی موبایلی به کار می آید. در نظر و دیدگاه کاربران ایرانی بازاریابی موبایلی مترادف است با بازاریابی شبکه های اجتماعی . به نوعی می توان گفت که دیدگاه اغلب مردم در مورد بازاریابی موبایلی همان ارسال پیام در شبکه ی تلگرام یا پست و استوری در اینستگرام است.
این فرصت را غنیمت شمردم تا توضیحی کوتاه در خصوص بازاریابی موبایلی و روشهای آن ارائه دهم. با ظهور تلفن های همراه هوشمند، قابلیت اتصال به اینترنت تسهیل گردید و شرکت های مختلف از این ابزار استفاده کردند تا بتوانند عکس، کلیپ های صوتی و تصویری برای مشتریانشان ارسال کنند.
روش های بازاریابی موبایلی
ارسال پیامک های متنی گروهی
روشی منسوخ و قدیمی است که در کشور ایران مرسوم است. پنل های اس ام اسی مختلفی در ایران وجود دارد که می توان از روی محدوده جغرافیایی برای مشترکان موبایل پیامک های انبوه تبلیغاتی ارسال کرد. هزینه ارسال برای هر پیامک در حدود ۱۴۰ ریال است که می توان اعتبار ریالی پنل های ارسال پیامک گروهی را از طریق درگاه بانکی افزایش داد. از آنجا که شکایات مردمی زیادی از ارسال پیامک های تبلیغاتی گسترده اعلام وصول شده است، روز به روز محدودیت های جدیدی علیه این روش تبلیغاتی اعمال می گردد و مشترکان زیادی اقدام به بستن پیامک های تبلیغاتی خود می کنند.
به عنوان فردی که روزانه بیش از بیست پیامک تبلیغاتی دریافت می کند، این روش را بسیار آزار دهنده و ناکارآمد می دانم و تنها دلیل نبستن پیامک های تبلیغاتیِ موبایل شخصی ام علاقه به تحقیق و داشتن آمار فضای این نوع بازاریابی موبایلی است. در اکثر مواقع ارسال گروهی و وسیع این تبلیغات بدون هدف صورت می گیرد و شخصیت خریدار و مخاطب هدف اهمیتی چندانی ندارد.
کد های پاسخ سریع (QR Codes)
یکی از روش های جذاب بازارایابی موبایلی استفاده از QR کد ها به روی محصولات است. با نصب اپلیکیشن به روی موبایل هوشمند، می توان بارکد رویِ محصول را اسکن کرد و اطلاعات آنرا مشاهده نمود. این اطلاعات می تواند شامل شماره سریال، آدرس و شماره تماس و آدرس وب سایت و … باشد.
سرویس هایی بر پایه ی موقعیت مکانی
این سرویس که با دسترسی دادن به موقعیت مکانی تلفن هوشمند میسر می شود می تواند اطلاعات جغرافیایی لحظه ای کاربر را در اختیار تبلیغ دهندگان قررا دهد تا با استفاده از دیگر ابزار ها یا اپلیکیشن ها به ارسال اطلاعات بر اساس سگمنتیشن جغرافیایی اقدام کنند.
پوش نوتیفیکیشن ( Push Notification )
دو روش محبوب تر بازاریابی موبایلی با شیوه ی پوش نوتیفیکیشن به شرح زیر است:
اپلیکیشن موقعیت مکانی را چک می کند و اگر کاربر در محل مورد نظر باشد، یک اعلان به موبایل شخص ( با اپلیکیشنی که از قبل دسترسی بدان داده شده است) ارسال می گردد.
اپلیکیشن بر اساس طرح های تبلیغاتی و زمان های پروموشن ( با دسترسی قبلی ) اقدام به ارسال پیام برای کاربر می نماید. این روش در حال حاضر توسط اپلیکیشن های دیجی کالا ، اسنپ، اسنپ فود و … مورد استفاده قرار می گیرد.
بازاریابی ویدئویی موبایلی
این روش در چند سال اخیر در بین سفارش دهندگان تبلیغات ویدئویی محبوب شده است که تپسل در حال حاضر جزء پیشگامان این روش بازاریابی است. البته تپسل در زمینه های مختلف ترویج ویدئو فعالیت می کند. یکی از روش های محبوب در این زمینه پخش ویدئو در فواصل مشخص بازی موبایلی است.
بدون شک روش های دیگر بازاریابی موبایلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا با استفاده از سیاست های کوکی بتوان تبلیغات مورد نظر محصول یا خدمات را در حین استفاده کاربر از مرورگر های مختلف اینترنت، نمایش داد. همچنین در حین استفاده از موتور های جستجو توسط کاربر می توان از انواع روش های بازاریابی موبایلی استفاده نمود.
بازاریابی موبایلی در همان راستای بازاریابی اینترنتی است که بعضی مواقع به آن بازاریابی وایر لس می گویند. با استفاده از این روشها می توان با هزینه ی کمتر به مخاطب بیشتر و با کیفیت بالاتر دست یافت. با برنامه ریزی و استفاده از ابزار های مختلف می توان قدم به قدم به جذبِ شخصیت های خریدار تعریف شده نزدیک شد.