بررسی صنعت ساختمان در فضای آنلاین

بررسی صنعت ساختمان در فضای آنلاین

در خیلی از مواقع می شنویم: «امروزه هر کس هر چی که بخواد میره گوگل می کنه! » در این مطلب سعی کرده ام به بررسی صنعت ساختمان در فضای آنلاین با استفاده از ابزارهای همگانی بپردازم. ابزار مورد استفاده گوگل ترندز است. گوگل ترندز (Google Trends) یک وب سایت متعلق به شرکت گوگل است که بر اساس زبان نوشتاری و موقعیت جغرافیایی به تحلیل برترین کوئری های جستجو (Search Queries) که می توان به آن « کلمات کلیدی »  نیز گفت می پردازد. این تحلیل ها در بازه های زمانی مختلف قابل دسترسی است که در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید که نتایج به صورت مقیاسی نمایش داده می شود و آماری از تعداد جستجو در اختیار قرار نمی گیرد.

https://trends.google.com/trends/?geo=US

بررسی صنعت ساختمان در گوگل ترندز

خب شروع کنیم ببینیم در صنعت ساختمان اوضاع به چه صورت است. کلمات کلیدی پنجره دو جداره، پنجره یو پی وی سی و پنجره UPVC رو در نظر گرفتم و به بررسی جستجوی ۱۵ سال اخیر پرداختم:

صنعت ساختمان در فضای آنلاین

نمودار کاملا گویاست که طی سالیان اخیر رشد قابل ملاحظه ای در تعداد جستجو برای این نوع پنجره ها در صنعت ساختمان داشته ایم و می توان گفت که ۱۰ سال پیش اوج جستجو برای این کلمه کلیدی بود چراکه مسکن مهر درحال ساخت بود و در آن دوره صنعت ساختمان به صنعت اصلی کشور بدل گشته بود. با رکود های نسبی در این صنعت شاهد کاهش میزان جستجو در گوگل هستیم ولی نکته ی اساسی این است:

۱۰ سال پیش برای پیدا کردن پنجره UPVC در گوگل جستجو می کرده اند، اگر در کسب و کارتان هیچ برنامه ای برای فضای آنلاین و جستجو های گوگل ندارید به مرور سرنخ های فروش ورودی و سهم بازار را از دست خواهید داد!

جالب تر اینکه ۳۵ درصد جستجو ها در ایران متعلق به پنجره دوجداره، ۱۲ درصد متعلق به پنجره یو پی وی سی و ۵۳ درصد متعلق به پنجره UPVC بوده است. درس مهم اینکه شاید کلمه ی کلیدی از نظر ویرایش، نگارش و ادبیات نوشتاری فارسی صحیح نباشد ولی مخاطب آن را طی سالیان در گوگل جستجو کند. در خلق کلمات کلیدی جستجو کنندگان سهم بالایی دارند.

حتا می توان جستجو ها را بر اساس استانها مشاهده کرد:

صنعت ساختمان در فضای آنلاین

صنعت ساختمان در فضای آنلاین

که البته باید توجه داشته باشیم که تمام کاربران با آی پی مشخص به جستجو نمی پردازند و این آمار می تواند برای ایران دقیق نباشد.

خب بریم سراغ مطالعه کلمات دیگر ، « تصفیه هوا » را ببینیم:

صنعت ساختمان در فضای آنلاین

در یک سال گذشته اوج جستجو برای « تصفیه هوا » در ماه دسامبر یا همان آذر و دی ماه شمسی است که طبق شرایط سالیان اخیر و آلودگی هوا در این مواقع کاملن قابل پیش بینی ست و می توان برای کمپین های تبلیغاتی در این زمانهای مشخص برنامه ریزی نمود.

بله با داشتن آمار جستجو می توانید از بازه ی زمانی نیاز مشتری خبر دار شوید و مواقعی که درخواست در اوج ست تبلیغ کنید!

وحتا می توانید برای استانهای تحت پوشش کمپین هم برنامه ریزی کنید:

صنعت ساختمان در فضای آنلاین

خب در صنعت تاسیسات مرتبط صنعت ساختمان چه خبر است؟

صنعت ساختمان در فضای آنلاین

کلمات کلیدی « چیلر » ، « فن کویل » ، « هواساز » و « داکت اسپلیت » انتخاب شدند و همانند نتایج پنجره های دو جداره، این کلمات نیز در دوره رونق صنعت ساختمان رشد و اقبال بالایی داشتند. « داکت اسپلیت » از ۱۰ سال پیش یا کمتر وارد این صنعت شد و نکته مهم اینکه « هواساز » که به عقیده ی من کلمه ی اشتباهی است و باید به جای آن از کلمه ی هوارسان استفاده گردد بیشتر از کلمه ی هوارسان جستجو می شود. در حقیقت سازنده ی هوا برای مصارف خانگی و بیمارستانی و … وجود ندارد و این دستگاه فقط عملیات مختلف از جمله سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی یا رطوبت گیری و فیلتراسیون به روی هوا انجام می دهد و هوای آماده شده را به زون های مختلف می رساند. هوا رسانی به جای ساختن هوا مناسب تر است.

در پایان عرض می کنم که این ابزار در کل تقریبی ست و ذهنیت کلی در اختیار مدیران بازاریابی جهت بررسی صنعت ساختمان در فضای آنلاین قرار می دهد. برای بررسی دقیق تر نیاز به ابزار های تحلیلی حرفه ای تر است که در مطالب آتی بیشتر به آنها می پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *